Afgelopen week kwam onderstaand artikel in het nieuws. De VO-raad steunt de oproep van de PO-Raad om kwetsbare leerlingen het voordeel van de twijfel te geven bij het schooladvies. Naast kansrijk plaatsen roepen ze scholen om die reden op om voor komend schooljaar in te zetten op brede en verlengde brugklassen, zodat leerlingen langer de tijd krijgen om het bij hen best passende niveau te ontdekken.
Voor Covid-19 haar intrede deed, hadden wij al een tweejarige (dakpan) brugklas. We namen dus al twee jaar de tijd om het juiste niveau van de leerling in kaart te brengen. Aan het begin van dit schooljaar hebben we hier een extra stap in gezet. Samen met de Schoolraad (DMR), bestaande uit leerlingen, ouders, docenten en schoolleiding, is er nu een drempelloze doorgang van jaar 1 naar jaar 2.
In deze onzekere tijden, waarbij de kansenongelijkheid toeneemt, vinden wij het extra belangrijk leerlingen de ruimte te geven om te groeien. We vertrouwen erop dat we leerlingen goed in beeld krijgen om in te kunnen schatten of ze genoeg basis hebben voor leerjaar 2. In principe gaan leerlingen dus altijd over. Mocht iemand nou écht niet goed op zijn of haar plek zitten, zal dit geen verrassing zijn aan het einde van het jaar en is de mentor al tijdig in gesprek met leerling en ouders.
Door de juiste aandacht te geven aan de ontwikkeling van onze leerlingen, creëren we zelfkennis en daarmee zelfvertrouwen. Een mooie basis voor groei.
Zoals elk jaar vindt er een warme overdracht plaats tussen het Comenius College en de leerkracht van groep 8. We bespreken per leerling de belangrijkste aandachtspunten zodat we al vanaf dag één goed in kunnen spelen op dat wat onze nieuwe leerling nodig heeft.
Ondanks een wederom bijzonder schooljaar kijken we met vertrouwen naar de toekomst. Een toekomst waarin onze huidige eerstejaars overgaan naar klas 2 en we nieuwe bruggers verwelkomen en ook hen de kansen bieden die ze verdienen.