Flexrooster

Wij werken met een vast rooster waarin ook flexlessen zijn ingeroosterd. We willen hiermee zorgen voor meer intrinsiek gemotiveerde leerlingen. Intrinsiek gemotiveerde leerlingen kunnen zich namelijk beter concentreren, zijn creatiever en leren beter en gemakkelijker.


Het rooster ziet er nu zo uit:


We werken met een rooster van 45-minuten met flexuren. In het rooster wordt één flexles per dag ingeroosterd. De leerling kiest zelf naar welke flexlessen hij gaat, afhankelijk van zijn leerbehoefte én de afspraken die hij met zijn mentor maakt. Deze aanpak past goed bij onze visie.

 

In de vaste en flexlessen gaan we intensiever werken met ‘leerdoelen’. Op deze manier kunnen leerlingen en docent samen bepalen of de leerdoelen gehaald zijn. Dit kan weer de reden zijn om bijvoorbeeld te kiezen voor een bepaalde flexles.

Er zijn verschillende soorten flexlessen. Soms wordt er gewerkt aan het herhalen van moeilijke stof, of juist het verdiepen of verbreden van de kennis. Soms kunnen leerlingen hierin zelfstandig doorwerken en soms worden er speciale projecten gepland, die buiten de reguliere stof liggen.

 

Het omgaan met autonomie en het maken van bewuste keuzes moet je leren. Daarom intensiveren we de persoonlijke begeleiding van iedere leerling.

Het nieuwe rooster biedt aan het begin en het eind van de lesdag ruimte voor mentorgesprekken. Ongeveer iedere week neemt de leerling met zijn mentor de planning van de week door. Samen bepalen ze dan ook naar welke flexlessen de leerling deze week gaat. De mentor wordt coach, maar blijft uiteraard ook het eerste aanspreekpunt voor ouders en leerling.